סירות הפוליאתילן – כל מה שרצית לדעת

תוכן העניינים

פרק א – סירות הפוליאתילן

אנשים רבים מחזיקים בדעות קדומות בלתי רלוונטיות או שגויות לגבי סירות הפלסטיק.  (או ליתר דיוק: פוליאתילן Polythelene) אותם אנשים נוטים לראות בהן סירות זולות, "סירות צעצוע", סירות לא רציניות וכו'. מדוע גיבשו את הדעות הללו ? ההשערה שלנו היא שככל הנראה מחוסר ידע, או שאלה נצבעו מחוויותם של אלו מתחומים אחרים בהם פלסטיק נחשב לחומר גלם זול, פשוט, וכזה המשמש לייצור המוני הקל ביותר של מוצרים שונים, שמתקלקלים ונשברים מהר. חלק לא מבוטל מאותם אנשים אף ירחיק לפסול מראש, ולא לשקול אפילו את סירות הפלסטיק כאופציה ששווה לקחת בחשבון בעת רכישת סירה חדשה

אף על פי שבימינו, בעידן המודרני סירות הפלסטיק לוקחות את עצמן מאוד ברצינות פלסטיק בישום נכון (ביחוד כשזה מגיע לסירות) נותן יתרונות יחודיים. ועשוי לתת תמורה, ופיתרון מעולה לצרכים של אנשים רבים (ולעיתים הטובה ביותר מכל חומר אחר – ובהתאם ליצרן ולדגם)גם אם הם לא יודעים זאת עדיין

סירות פלסטיק נעות בטווח רחב, מגוונות, וממש לא "סירות צעצוע", בחירה בסירת פלסטיק ממש איננה אומרת התפשרות על מוצר פחות איכותי, ולאו דווקא תמיד יהיו ה"זולות ביותר", כפי שאולי נהוג לחשוב. ולעיתים אפילו יהוו השקעה גדולה יותר ממה שנהוג לצפות, אך בו בעת יותר משתלמת.

ובמאמר זה ננפץ את הסטיגמות, נסביר ונמחיש מה הם אותם היתרונות (לצד החסרונות), למי סירות אלו עשויות להתאים. ואיך היתרונות הללו מתבטאים ומציעים את אותה התמורה והפיתרון האידאילי שהזכרנו לאותם האנשים. וכל זאת כד לעודד אותכם כשייטים אינדיבידואלים לשמור על ראש פתוח, ולבחור את מה שנכון לכם ומשפחתכם, מבלי להתייחס ל"רעשי הרקע". ולפרט למה לדעתנו חבל לתת לסטיגמות מיושנות להוביל, ולהגביל אותנו בבחירתנו.

ניפצו ממזמן את כל הסטיגמות…

רגע, אז זו רק סטיגמה ?
בדיוק, ומשום מה בארץ מפנימים זאת בפיגור רב לעומת העולם
הרבה מאוד אנשים משום מה מופתעים לשמוע כאשר אנחנו מספרים להם על כך שסירות אלו
וכבר ממזמן התנערו וניפצו את כל סטיגמות הללו, ושהן:

  • יודעות להציג נתונים וביצועים ככל הסירות ולעיתים להצטיין בחלקם.
  • כבר הרבה מאוד שנים נפוצות בשוק העולמי סירות פלסטיק ברמות גימור שונות מרמת הפרקטי ועד האלגנט, ולהציג סוגים שונים: החל מסירות משוטים פשוטות
    ועד סירות מונע עם גוף ותחתית מורכבת  הנדסית.
    קטגוריה זאת יודעת להציג סירות המתוכננת בקפידה, ובראש ובראשונה לתנאי ים, וביצועים מרשימים, ולפעמים גם כזה המתמקד על מאזן ספציפי.
  • יודעות להציג איבזרים שונים, ועד כדי קבינות בכלי שייט גדולים.
  • וז'אנר הסירות הללו יותר ותיק ממה שנהוג לחשוב, ועדיין ממשיך לצבור ולהגדיל את קהל האוהדים האדוק שלו בעולם משנה לשנה לקוחות פנאי ומקצועיים.
  • יחד עם השימוש הנרחב לפנאיקיימים גם המוני גופים מקצועיים בעולם (מנוסים וצעירים ביחד) כמו חילוץ והצלה, ואיתור נעדרים, כוחות, כיבוי, שיטור, קבלנים ועבודות ותחזוקה ימית, נמלים ומרינות, כוחות ביטחון, עסקים מסחריים, מועדונים ומאמני שייט, חוות דגים וחקלאות ימית, השכרת סירות וכואשר למדו לגלות את היתרונות של סירות הפוליאתילן, ומתעקשים פעם אחר פעם דווקא אחר סירות אלו כבחירתם הטבעית, לשימוש אינטנסיבי, שוטף, בכל העונות, ולעיתים יום יומי
  • ושאפילו סירות ה"פיברגלס" הנפוצות בשוק הן בעצם סירות המעושרת בפלסטיק בעצמן, (פיברגלס = ראשי תיבות של glass-reinforced plastic  – GRP).

אז לאחר כל זה איך יכול להיות שאנשים מסויימים עדיין מופתעים לשמוע או מתקשים להכיר בעובדות, ביתרונות ובטיעונים בדבר סירות הפלסטיק אל מול סירות הפיברגלס – שסך הכל עשויות הן בעצמן מחומר פלסטי אחר ?
מדוע אנשים מסויימים מתקשים להפנים שסירות אלה יכולות להיות מצוינות עבורם ?
(רמז: לדעתנו אין סיבה ברורה) 

פרק ב – אז למה הן פופולאריות כל כך ?

סירות מגוונות בטווח רחב

ראשית וכדי לסבר את האוזן, לפני שנגע ביתרונות. כדאי להבין שסירות הפוליאתילן נעות בטווח רחב של סוגים, איכות, מאזני ביצועים, וטווח מחירים. אשר משתנים בהתאם ליצרן, הדגם ועיצוב הסירה, כפי שכבר נאמר. (כמובן שלא כל סירות הפוליאתילן נולדו שוות, והפערים השונים כמובן מתגלמים בסוף בתמורה הסופית של המשתמש, ובהתאמה האופטימלית לצרכיו האישיים.) הטווח העצום מושפע מדרישות והענות של השוק, והערך שכמובן הוא מוצא בסירות אלו, מה שמהווה חיזוק לכך שהסטיגמות הללו רחוקת שנות אור. סירת הפלסטיק הן ממש לא סירות צעצוע, ולא התפשרות. אלא סירות מגוונות. והן אכן כאמור יודעות להציג בספקטרום הרחב שלהן נתונים ותכונות יחודיים, או נתונים ככל הסירות:
ביצועים גבוהים, גוף הנדסי מורכב, ספורטיביות.
פרקטיותרב שימושיותעמידות גבוההאורך חייםואחזקה מינימלית, (בהצטיינות)
יציבות, כושר נשיאה ובטיחותיות באופן יוצא דופן (בהתאם לגודל הסירה)
כיפיות, בעלות יכולת התאמה אישית  –
יכולת להציג נראות ומהות פרקטית -ופונקציונאלית, ועד אלגנטיות מרשימה

וכמובן שהתכונות שהייחודיות הופכות אותן למצטיינות, ומהוות חלק מהיתרונות של הסירות הללו (כפי נרחיב בהמשך).

יתרונות בקצרה:

  • סירות אלו נודעות בזכות היותן סירות "ללא דאגות", כמעט בלתי ניתנות להריסה, ולא יודעות איך לטבוע –
  • עמידות גבוהה מאוד ומקיפה יכולה לעמוד בתלאות קשים (מכות וזעזועים, טיפול קשוח של הצוות, שמש ומזג אוויר),כמעט בלתי ניתנת להריסה ואריכות חיים – מתכונות הפוליאתילן
    נותנות יכולת לעבוד, לפעול, להיצמד, לעלות לחוף עם הסירה מבלי לפחד לגרום ליותר מדיי נזק.
  • חומר חזק יותר מפיברגלס
  • אחזקה מינימאלית . מינימליתותמורה גבוהה וחיסכון הוצאות לאורך זמן (לאנשים מסויימים) – מתכונות הפוליאתילן
  • מאפשרות חופש יצירתי לבניית גוף הנדסי מורכב,
    המסוגל להתבטא בביצועים, ובכשירות הסירה גם לתנאי ים משתנים, והסתת התזות המים להפלגה יבשה יותר.
    יכולת התאמה אישית לפי דרישות המשתמש מהחל מצבע, ואיבזרים ועד מיכשור דייג, ומבנה סיפון וציוד מקצועי המותאם ליחידות חילוץ והצלה ימיים המתעקשים דווקא על סירות אלו. (עד כדי מנועי ג'ט לחילוץ באיזורי אסון במים רדודים)
  • בזכות כושר הציפה, והיכולת ההנדסית המאפשרת בניית גוף מורכב ומכוונן למאזן ביצועים:
    הינם יציבות באופן יוצא דופן , בטיחותיות ובעלות כושר נשיאה מרשיםמתכונות הפוליאתילןובהתאם לגודל).
  • לא יודעות איך לטבוע
  • מעולות לעגינה ממושכת
  • יודעות להציג ביצועים מרשימים, כיפיות, ספורטיביותבהתאם לדגם ולקטגוריה

כל אלה מהווים עדות מדוע סירות הפלסטיק הפכו לפופולאריות כל כך לאנשי מקצוע, פנאי ולכל המשפחה
האופי, הפונקציונאליות, ומאזן הביצועים הספציפי של הסירה משופע מחומר הסירה, עיצוב הדגם שלה, סידור הסיפון, איבזרים ופרמטרים נוספים וכו'.

ומכך אפשר להסיק כמובן שדגמים שונים נועדו להתבלט ולהצטיין בהיבטים מסויימים. חלקם למשל ביצירת מאזן ביצועים ממוקד בסוג שימוש מסויים, וחלקם לנסות להוות שילוב אופטימלי allround לצרכי המשתמש.
חשוב להבהיר שבאופן בלתי נמנע, כל סירה באשר היא תמיד תחזיק במאזן ביצועים מסויים. מאזן ביצועים הינו מכלול של היתרונות והחסרונות, ותמיד מצריך התפשרות מסויימת על ההיבטים שנדחקו הצידה לטובת המאזן, בין אם מדובר בסירת פלסטיק, פיברגלס או אלומיניום. וכמובן שטיב היצור משפיע על יעילות המאזן, והאיכות הכללית של הסירה.

לכן חשוב לנו להציב disclaimer מסויים ולהבהיר שכאשר אנו מציינים את היתרונות והחסרונות,
אנחנו בעצם מתייחסים באופן כללי לתכונות החומר של הפלסטיק, כיצד הוא מתגלם בטיפוסיות בסירות הללו, וזאת כדי לתת לכם מושג לגבי התכונות האפשריות והנפוצות, ולחזק את ההבנה שלכם איך הן משפיעות על התוצר הסופי שמתקבל, כדי שתדעו מה לצפות מסירות הפוליאתילן.

וכמובן שלאדם המבקש לרכוש סירה כדאי להכיר בפערים, לחקור ולהתעקש על יצרן אמין ואיכותי שיתן לו התמורה טובה ביותר לאורך זמן, ולוודא שהדגם, וסידור הסיפון, ומאזן הביצועים שלו מתאים ומוכוון לצרכים הספציפים שלוולפני זה (כמו בכל סירה) כדאי יהיה כמובן להגדיר עם עצמו מה חשוב לו מהסירה, יותר ומה פחות, כדי לוודא ש"הסירה תספק את הסחורה" שהוא צריך.

יתרונות בהרחבה – סירה "ללא דאגות"

חזקות, ועמידות

הפוליאתילן הינו חומר חזק יותר מפיברגלס, שרפי אפוקסי, PVC או עץ, וכו'
ועמיד במיוחד, גם בהקשר של אריכות הימים שלו, וגם בהקשר של היכולת שלו לעמוד בתנאים קשים:
, פגיעות, זעזועים, דפיקות, חבטות, התזות שמן ודלק, קורוזיה, אזמוסיס, ובטח שכן מים מלוחים.
כמו כן עמיד בפני מזג האוויר, שמש ושינוי טמפ' חדיםמחום אימים אל כפור אימים; מאוד קשה להרוס סירות פלסטיק, וסירות אלה נותנות למשתמשים שלהם שייט נטול דאגות.

ויחד עם זאת הפולתיאלן הינו חומר "סלחן" – וזה כמובן יתרון במקרה שסירת פלסטיק תתנגש בעצם כלשהו: סלעים, רציף, מזח, עמוד, מים רדודים וכו'. סיכוי גבוהה שלא יהיה נזק אקוטי לסירה,
(אם בכלל אולי פגיעה אסטטית, ושיפשוף קל, קלים לתיקון),והסירה פשוט תקפץ לה חזרה.
בעוד כשבפיברגלס לעומת זאת יפער חור או סדק, נרחב שיתפשט לעומק הגוף.
סירות הפוליאתילן בנויות ונכונות לעמוד באתגרים, דרישות ובטיפול קשוח מצד הנהג והנוסעים בין אם זה אנשי מקצוע או שייטי פנאי:

סע איתה דרך הקרח, קח אותה לראפטינג, מעך אותה עם הגלגלים וכף חפירה של הטרקטור,
שמוט אותה ודופק אותה בעת הרמת מנוף ותגלה שהיא בסדר גמור, ולא מתלוננת, ועדיין תשרת אותך נאמנה

(ואף גם שמענו עדויות על סירות שנפלו ב80 קמ"ש מנגרר נוסע על כביש אספלט ועדיין בשימוש.)
כמובן שמהנה לבדוק את אלה ככה שיהיו אנחנו כמובן לא נמליץ לנסות את זה בבית, או לסכן את העוברים ושבים, ואת ה"בייבי" שלכם (הסירה) לא לצורך.
אבל כל אלה ממחישים את העמידות שאין ישוער לה מאף סירה אחרת

אולי יהיה זה מעניין לשמוע שגופים מקצועיים רבים העוסקים במשך כל השנה, בחילוץ ואיתור נעדרים ברחבי העולם. בין אם זה בפעילות שגרתית או בהערכות לשעת קריאה בעת שיטפונות, והצפות ומקרי אסון
נהנים מסירות הפלסטיק, ובוחרים דווקא בהם לצרכים שלהם שוב ושוב.
בידיעה ובשקט שהן לא יתפנצ'רו (בדומה לסירת גומי בעת פגיעה עוצמתית בחפץ חד), ושתחתית הסירה (בהתאם לשוקע) תוכל לעמוד בחיכוך ופגיעה בהריסות, סלעים, וזבל וכו' השוכן בקרקעית מים רדודים בתרחישי קיצון אלו.
(אף מרחיקי הלכת יתקינו מנוע ג'ט מיוחד לאפשר שייט במים רדודים במיוחד.)
תמונה כוחות חילוץ לאחר הצפה
לקוחות אלה יודעים שהם שאין צורך לדאוג לסירה יותר מדייוהיא בנוייה ונכונה לעמוד באתגרים, דרישות ובטיפול קשוח מצד הנהג והנוסעים, וכך גורמים אלה יכולים להתמקד בביצוע המשימה במהירות המרבית, וכדי להציל חיים, במקרים בהם כל שנייה היא קריטית.
מה ממחיש את זה שדווקא כולם יכולים לסמוך על הסירות הללו שיעמדו באתגרים, "ולהפסיק לפחד על הסירה", וגם עשויים לחסוך בהוצאות תיקונים ותחזוקה שוטפת
לסיכום, סירות הפלסטיק עומדות בהרבה מאוד תלאות ואתגרים, ושומרות על יעילותן וחיוניותן גם בשימוש אינטיסיבי.

קלות להחפה

 (כנגזרת של הסעיף הקודם) סירות הפלסטיק יעניקו לכם ראש שקט יותר, גם בעת ההחפה לחוף, עם פחות סיכון בגרימת נזק לסירה, וזאת אף גם בחופים שבהם לא ההיתם מעלים בדעתכם לבצע החפה עד כה. (ביחוד בסירות בעלות שוקע נמוך כגון סירת טרימרן Multi  של Pioner  או סירת  Kontra של Rototech) אנחנו בכל זאת כמובן נמליץ על הזהירות המתבקשת, ולא לשכוח להרים את המנוע.

אחזקה מינימלית, ואורך חיים

סירות הפוליאתילן מצריכות אחזקה מינימלית, אם בכלל. וזה כמובן מעניק למשתמש זמן רב יותר להינות ולנצל במים, עם פחות כאבי ראש. ולחסוך בהוצאות שוטפות. במקרה והסירה שלך ניזוקה, התיקון הינו ממש לא בעיה, ומאוד פשוט. סה"כ מצריך מלחם פלסטיק, וחמר גלם, (ושמענו גם על כאלה שמשתמשים במגהץ לטיפול בשריטות). כמו כן, כחלק מתכונות החומר: גידולים ימיים נוטים פחות להיצמד לגוף הסירה, וקלים יותר להסרה, כך שתשמרו על ביצועים גבוהים גם בעגינה ממושכת (אם כי תמיד מומלץ להשתמש באנטיפאולינג לעגינה שכזאת, ורמת הגידולים הימיים כמובן מושפעת מתנאי וטמפ' הים.)
וכך סירות אלה מספקות שנים רבות בשירות אמין לרשות המשתמש ושמורות על הביצועים ומשפיעות על מאזן התמורה הגבוהה שלהן.

סירה יצוקה

(לעיתים כיחידה אחת) כך שפעולת היציקה מאפשרת "חופש יצירתי" בבניית הסירה מאפשרת לבנות סירות מעוצבות עם מבנה גוף מורכב ומתקדם, המחושב בקפידה, למתן מענה לביצועים מרשימים, יציבות וכשירות גבוהה לתנאי ים, הפלגה יבשה יותר לנוסעיםומאזן ביצועים מסויים כזה או אחר, וגם כאשר ירצו להתמקד ספציפית על מאזן ממוקד... לצורך ההשוואה סירות אלומיניום אינם יצוקות, כך שגוף הסירה פחות מאפשר עיצוב גוף מתקדם שכזה, והאיבזרים זקוקים להתקנה בעזרת ברגים, בריחים ניטים וכו'. תמונת חילוץ אדם במי נהר סוער בנוסף לכך פעולת יציקה איכותית מבטיחה לכם סירה פונקציונליות ועמידה בזכות פיזור אחיד של החומר בשיטת יציקה Rotational Molding. אפשר לציין בנוסף שישנם גם סירות פלסטיק המגיעות עם גוף סירה כפול double hull  לעמידות גבוהה אף יותר. כמו כן, יציקת הסירה מאפשרת יצור סיפון מפורט עם יחידות איחסון, מתקנים לכיסא, וקונסולת הגה, וכו', העשויים להוות חלק אינטגרלי מהיציקה, מה שמעיד על הפונקציונאליות ואותו החופש היצירתי.

ניתן לעצב סירות פוליאתילן למגוון שימושים ושירותים שונים, עם אפשרויות מגוונות לסידור הסיפון – בין אם זה סיפון פתוח לנשיאת מטען ופרקטיות מקסימלית, ובין אם זה סיפון לדייג, לפנאי עם וכיסאות נוסעים, קונסולת הגה, ועד כדי קבינה (אם כי האחרונה יותר נדירה בשוק סירות הפנאי). זו יכולה להיות סירת נוסעים, סירת הסעות וטיולים ימים, סירת משטרה, סירת הצלה , סירת כיבוי אש, סירה לחילות ים, סירת טיפול ופיקוח סבבתי, סירת דייג, סירת צלילה, סירת צוות, סירת פיילוט לנמלים, סירת תחזוקה,, וגוררות עשויות פוליאתילן וכו', המגוון הוא עצום.

קלות לניקוי ושמירה על אסתתיקה

 סירות הפוליאתילן אינם צורכות "דינדוש" כמו סירות הפיברגלס כדי לשמור על הנראות שלהם, ותוכלו לשכוח מהטרחה של פוליש ווקסמספיק להעביר שפשוף עם סקוץ" וסבון, או שטיפה בלחץ מים גבוהה (גרניק) כדי לנקות את הסירה, על מנת שתראה במיטבה.

בטיחות

סירות פלסטיק הינם בטוחות מאוד בזכות כושר ציפה הגבוהה שלהן, ופשוט "לא יודעות איך לטבוע",  אפילו כאשר מים רבים חודרים לסיפון הסירה תמשיך לצוף. היצרנים השונים דואגים להחזיק בתווי התקן  כגון: CE, iso . וכו' כדי להעניק ללקוחותיהם ראש שקט.
Pioner*  הנורבגית למשל מתגאה בכך שהסירות שלה, גם לאחר תרחיש קיצון של התנגשות בספינה ענקית, התולשת חלק מדופן הסירה וגורמת לחדירת מים  לסיפון, גוף ודפנות הסירההסירה עדיין בנוייה להישאר ולהמשיך לצוף.  (כפי שהיא נבחנת בבדיקות של רישוי (DNV-GL) לתקן CE.

כושר ציפה – כושר נשיאה – יציבות

בזכות כושר הציפה המוגבר של הפוליאתילן, סירות אלו נוטות לאפשר כושר נשיאה מרשים, ולהיות יציבות מאוד לגודל שלהם באופן מפתיע, ובמהירויות שונות כולל בעצירה.
יתרון גדול שיוכל להעריך כל מי שירגיש את ההבדל, ובטח שכן מי שצריך יציבות ונשיאת משקל מוגברת. למשל בדייג, עבודה איש מקצוע, או כל אדם באשר הוא שיזכה הוא וחבריו לפעולה קלה יותר, מהנה , יעילה, כיפית, פחות מעייפת (מסירות מקבילות באותו גודל, עם יציבות פחותה יותר).

ידידותיות לסביבה

פוליאתילן הינו דווקא חומר ידידותי יותר לסביבה ממה שנהוג לחושב לעיתים יותר מכל פיתרון אחר, כיוון שאפשר למחזר אותו, ומפעלים שונים טוענים גם כן להליך יצור ידידותי בעצמו, עם פליטה אפסית או נמוכה של זיהום אוויר. עד כדי ניצול חוזר של תוצרי לוואי, וסירות המיוצרות בשלמותן מחומר ממוחזר (כדוגמת סירות Pioner)

תכונות נוספות שאולי יפתיעו אותכם

    • מעולות גם לעגינה ממושכת: בזכות בזכות כושר הציפה המצויין של סירות הפוליאתילן (חלקן אף כוללות מערכות ניקוז עצמילדוג' סירות Pioner ולא מסתמכות על משאבות חשמליות). הסירה פשוט לא יכולה לטבוע.
      אפילו לאחר מילוי הסירה במים, כתוצאה מפגיעת גל גדול, סערת גשמים, או בכל מצב בו מים רבים חדרו לסירהסירות הפוליאתילן ממשיכה לצוף, מה שכמובן ומוסיף למכלול של חווית השייט נטולת הדאגות, אפילו בהקשר של עגינתם במרינה בחורף סוער. 
    • נטייה מופחתת להיצמדות גידולים ימיים
    • עומסי נשיאה מרשימים
      סירות הפוליאתילן יודעות להציג עומסי נשיאה מרשימים, בזכות כושר הציפה שלהם, (בהתאם לדגם, אורך הסירה ולקטגוריה). תמונה סירה מועמסת
    • תאימות הסירות גם למנועים גדולים סירות הפוליאתילן כאמור ממש לא סירות צעצוע, ויודעות להתאים למנועים גדולים, להציג מהירות גבוהה וביצועים מרשימים, להנאה ופרקטיות מרבית, בכל שתבקשו לעשות.
    • רב שימושיות מתאימה לפנאי: משפחה, ספורט, דייג, צלילה,
      ועד לשימושי מסחרי, מקצועי, ביטחוני, חילוץ והצלה, איתור נעדרים עבודה ותחזוקה ימית, אימון שייט תחרותי, עשויות להתאים גם לספורט ימי, אבובים, סקי מים וכו' 

האם סירת פלסטיק קלה יותר/מהירה יותר מסירת פיברגלס ?

שאלה כללית שקשה לענות עליה, שכן כפי שנאמר ההבדלים הם רבים בין המותגים, הדגמים, והחומרים השונים. לא כל סירת פלסטיק נולדה שווה, ישנם פערים, ודגמים שונים אשר נועדו למשימות שונות.יחד עם זאת צריך להגיד, שלרוב יהיו זה דווקא סירות הפיברגלס הקלות יותר במקצת, אך דווקא בגלל תוספת המשקל בסירות הפוליאתילן, (ובהנחה שהיצרן יודע לנתב זאת בעיצוב הסירה), לעיתים האחרונות יהיו מאוזנות יותר מה שמתגלם בביצועים. במקרה של סירות Pioner, תוספת המשקל מהווה יתרון (ביחוד בדגמים הגדולים) מכיוון שהנדסה נכונה המפזרת את המשקל העודף בסירה בצורה הידרודינמית, דווקא תורמת ליכולת העילוי שלה להגיע לplanning (שייט מרחף) משופר ומאוזן.
כך שניתן להגיד שסירות פלסטיק שונות יודעות להציג גם ביצועים מרשימים שיודעים להפתיע בכל קנה מידה. (כפי שניתן לחזות בסרטונים) וגם לאפשר ניידות גבוהה ומהירה מנקודה לנקודה לאן שנרצה להגיע. (למשל לדגם הMulti  של חברת Pioner ש עיצוב מיוחד עם סוג תחתית בעל שתי גופי ציפה נפרדים, המבוסס על יאכטות קטה מרן תחרותיותמהווה את הדגם מצטיין בקטגוריה, ובליין החברה בכשירות שלו לתנאי ים פתוח, וגם שהינו קשה ומשתנה. דגם זה הינו פופולארי במיוחד מליין החברה, ומהווה עדות לחדשנות המותג ותעשיית הסירות הללו, והשוקדת תמידית על פיתוח, אופטימיזציה, ויצאה מן הקופסה.)

חסרונות

מוגבלות באורכן

לרוב סירות אלה מוגבלות באורכן עד 6 מטר, מכיוון שהפוליאתילן הינו חומר פחות נוקשה מבחינה הנדסית מפיברגלס או אלומיניום כדי לתמוך דיו במבנה סירה ארוך יותר באופן עצמאי, וזאת ללא תוספת שדריות חיזוק נוספות מחומרים אחרים. ולכן סירות פוליאתילן ארוכות יותר לרוב לא יהיו עשויות פוליאתילן בלבד, ויהו עשויות (מפוליאליתן בצפיפות גבוהה היותר) HDPE  המתאים בעיקר לשימוש מסחרי.

לא נפוצות כסירות קבינה לשימוש פנאי

כמעט ולא ניתן כרגע עוד למצוא סירות פוליאתילן יצוק כיחידה אחת עם קבינה, ובטח שלא סירות קבינה יעודיות לדייג פנאי. אם כי הן כן מגוונות מאוד,  יודעות להציג איבזרים ועד אפשרות סגירת חורף מברזנט נגד גשם ורוח, וקור. (כדי שלא יהיו תירוצים לשייט ודייג מהנים ובטוחים גם בחורף, עם היתרונות של סירות הפלסטיק)

אבל עדיין כדאי להבין מצד שני שהקונספט מאחורי כלי שייט קטנים, וביחוד בנוגע לסירות הפוליאתילן הוא יעודן להיות קומפקטיות, עמידות, פרקטיות, קלות תימרון, ונגישות וקרובות לקו מים. (וזה מדוע הן מצטיינות במשימות חילוץ והצלה, עבודות ימיות וכיו"ב). ולכן מיועדות מי שמחפש, צריך, ונהנה מהנגישות והקירבה הזאת, כדי להפיק ממנה את כל מכלול ההיתרונות מבחינת ביצועים ופרקטיות שאלה מספקות. מי שמחפש סירה המוגנת יותר מהמים, ומזג אוויר לכל הנוסעים עלול להעדיף דווקא סירות גדולות, או את סירות הקבינה מסורתיות  עם היתרונות שלהן כמו ריחוק והגנה מלאה או טובה יותר נגד המים ומזג אוויר, נוחות שהייה ומתקני אירוח לנוסעים בתוכה, ומאידך כמובן נושאות בחסרונות שלהן, וטווח מחירים אחר..

מנגד יש להזכיר – שסירות הפלסטיק הינן מצויות בשימוש כל השנה: לצרכי פנאי עבודה, והובלת עובדים, וצוות, מטען. ומשרתות גופים מקצועיים הפועלים (ולאו דווקא רק בקריאות חירום),  למטרות שונות כמו משטרה ימית, נמלים ומרינות, משמרי חופים, כוחות צבא ואבטחה, קבלני עבודות ותחזוקה ימית, חוות דגים, חקלאות ימית, צוללנים, סירות שירות ודינגי, חברות אבטחה, מאמני שייט, דייגים וכו'.

**רמת הרטיבות ההפלגה כמובן שלא מושפעת מהחומרבין אם זה פלסטיק, פיברגלס או אלומיניום, אלא תהיה מושפעת כמו כל סירה אחרת מהרבה גורמים  כגון: גודל הסירה, צורת הגוף והתחתית, גבוהה וזווית הקיעור של הדופן (gunwale ) וכו'.

"זיכרון רגיש לתאונות"

על אף העמידות הגבוהה והמקיפה (למכות, שמש, מזג אוויר, ויחס נוקשה וכו'), האחזקה מינימלית והיכולת לעמוד באתגרים, דרישות וטיפול קשוח מהצוות, (שיגן עליכם יותר טוב מלכתחילה). לעיתים לאחר תאונות קשות במיוחד, שיוצרו סדקים ונזקים "בומבסטיים", אשר בהתאמה מצריכים תיקון נרחב. עשוי לקרות מצב שאפילו לאחר מכן איזורי התיקון עשויים להוות נקודות חולשה, ולגרום לכך שהסירה כבר לא תחזור לקדמותה, אף על פי שהרבה יותר קשה להגיע למצב הזה מלכתחילה

האם זה אמור להרתיע ? לא בטוח
סירות הפוליאתילן ממש לא מצריכות טיפול בכפפות משי. וכמובן שיעילות התיקון תלוייה באיכות חומר הפוליאתילןתבנית ואיכות היציקה המשתנה בין היצרנים השונים, מקצועיות עבודת התיקון, ובאופן בלתי נמנע אפילו גיל הסירה, אופן האחסנה והטיפול שעברה.

כן כדאי לקחת את ההיתכנות הזאת בחשבון.
אבל מצד שני זה גם מדוע מומלץ לשקול לבחור ביצרן אמין ואיכותי, ולאו דווקא לבחור את הזול ביותר, שלעיתים לאו דווקא משתלם בטווח הארוך. חשוב לזכור שגם במקרים בהם התיקון עם סירות פיברגלס היה יותר יעיל, (הוא לאו דווקא היה משתלם). וכאמור סירת הפיברגלס לא היו מאפשרות את אותה העמידות מלכתחילה לזעזועים, מכות דפיקות וכו', והיכולת לעבוד, לפעול, להיצמד, לעלות לחוף עם הסירה מבלי לפחד לגרום ליותר מדיי נזק.

כמובן שזהירות הנהג מומלצת מבעוד מועד כדי לא להגיע למצבים כאלה מלכתחילה, גם כן.
ומנגד ראוי לציין שיש בעלי סירות מרוצים רבים ברחבי העולם, המעידים על סירות פוליאתילן נאמנות, ואמינות, אשר משרתות אותם במשך עשורים רבים באופן מתמשך, ועדיין לא נראה שרוצות לפרוש בקרוב.

טולרנס יציקה גס

הטולרנס של היציקה איננו מדוייק כמו פיברגלס, ועשוי להיות קצת יותר גס ממה שמוכר מסירות אלו. (אם כי אין פה להגיד שסירות פלסטיק לא יכולות להיות גם אלגנטיות ומלוטשות בדגמים מסויימים, ושרמת הדיוק תשתנה בין יצרן ליצרן) אך עדיין החיסרון מתבטא בכך שלעיתים בפריטים מסויימים: כמו למשל מכסים הבאים לסגור יחידות, תאים, פתחי האץ ובקרה יצוקים וכו' – לא תמיד יתאימו בשלמותם, ויתנו סגירה ופתיחה חלקה, כפי שאחרים מורגלים מסירות פיברגלס, או אלומיניום. (אף על פי שהאחרונות אינם יצוקות, אלא מיוצרות בהרכבה) כדאי להכיר בכך – אם כי ככל הנראה רוב האנשים רואים בזה חיסרון זניח לעומת מכלול היתרונות.

אסתתיקה אחרת

יש כאלה שיעדיפו את האסתטיקה המבריקה, של פיברגלס שנותנת את האסתטיקה שכולם מכירים, אוהבים, וכבודה במקומה מונח. אם כי יש לציין שיש גם סירות פוליאתילן שיודעות להציג פיניש אלגנטי, כמו למשל סירות Pioner בסגנון המיוחד להן. כמובן שלכל יצרן יש רף, סגנון עיצובי ורמת גימור אחרת, ויצרנים שונים מוגבלים יותר ביכולת העיצוב שלהן.
כמו כן חלק מייצרני הסירות הזולים ביותר, עשויים לחסוך בהרכב החומר ועלולות לסבול עם הזמן מדהיית צבע ניכרת.
לכן מומלץ לבחור בסירות באיכות גבוהה מיצרן אמין המעשיר את הסירות במיצבי UV ובכמות מספקת דייה, המונעת את דהיית הצבע באופן יעיל יותר, וכמעט מוחלט.

שורה תחתונה

אז אולי הצלחנו לשנות קצת את דעתכם, ולהמחיש את הטעות שבסטיגמה הראשונית בה פתחנו (של "סירות זולות" צעצוע" וכו'.) נכון אולי לא כולם יעדיפו דווקא את סירות הפלסטיק, אבל כפי שהסברנו למעלה, טיפ חשוב להבנה של כל אדם המבקש לרכוש סירה, הוא להכיר בכך שלא קיים כלי שייט מושלם, וכמובן שלכל סירה יש יתרונות מול חסרונות, וכמעט תמיד תצריך התפשרות מסויימת על מאזן הביצועים, והתכונות, תקציב וכו' היכולים לבוא זה על חשבון זה. בסופו של דבר ההחלטה מונחת לבחירת הלקוח לבחור איזה מאזן יותר מתאים לו. לקוחות רבים: פנאי ואנשי מקצוע כשבוחנים את המאזן עדיין מגלים שהיתרונות עבורם מספיק דומיננטים ומשתלמים לעומת החיסרונות, כדי לבחור בסירות הללו שוב ושוב, ואולי גם אתם תגלו את אותו הדבר. כדי להעמיק את ההבנה עוד יותר, להסביר כיצד טווח המחירים כה רחב (מה שלעיתים מפתיע חלק מהאנשים) נעסוק כעת בתהליך היצור, ותכונות הפוליאתילן כשלעצמו וכיצד הם מתגלמים בסירות.

פרק ג – תהליך היצור

פס יצור המוני ?

נזכיר שקודם לכן העלינו השערה המסבירה מדוע הסטיגמות הללו רווחותוהיא בעצם הטעות הנפוצה לחשוב שסירות אלה מופקות בפס יצור המוני שנועד להוציא כמה שיותר "סירות זולות", וכמה שיותר מהר.אבל בפועל זה ממש לא המקרה, וגם כאן יצור הסירות הללו (צורתן, אפשרות סידור הסיפון וכו'), יחד עם תהליך היצור כשלעצמו הינן יותר מורכב ממה שנהוג לחשובודומה במהות שלו לסירות אחרות.

נכון (כפי שכבר עלה מדברינוכדאי לזכור שיש פערים. ורמת האיכות, יציקה, מורכבות התבנית, הרכב החומר,ורמת הפרטים הקטנים משתנה בין היצרנים השונים.)
אבל בכל מקרה, והליך היצור כמעט תמיד לא מסתיים אך רק ביציקה.ולאחריה, כמעט תמיד תהיה דרושה הליכי עבודה משלימים בדומה לרוב הסירות האחרות. ודומה פחות או יותר לסירות הפיברגלס (למעט קייאקים וסירות משוטים קטנות שלפעמים מסתפקות רק ביציקה וליטוש)

כדי להוציא סירה מוגמרת, ולעמוד בדרישות, ברף ובתחרות של השוק, על היצרנים השונים מצופה למעשה להבטיח איכות עיקבית (מי מקפיד יותר ומי פחות), לתת לסירה את זמן התקררות המתאים לפני שליפתה והמעבר לסירה הבאה. לאחר מכן יש לעצב את "אופי הסירה": ליטוש אסתטי של דפנות היציקה, התאמה והתקנה מיומנת של איבזרים נילווים, הוספת יחידת הרצפה, או הגימור שלה נגד החלקה, הכנות למנוע, חיזוק הטרנסום, הכנות למערכת הגה, אפילו תוספות איבזרים מגוונות כגון קשתות, גגונים, כדי סגירת חורף נגד מזג אוויר, כו'

עבודות אלה מתבצעות בד"כ באופן ידני, תוך מוכוונות להתקנה איכותית התואמת לתכונות הייחודיות ו"השונות" של הפוליאתילן (כפי שנפרט בהמשך) וכל זה ממחיש את העובדה שיצור הסירה בכל השלבים לרבות ובחירת ההרכב של חומר הגלם לא מתבצעים בקלות דעת, ובטח שכן לא ב"פס אוטומטי". כמובן שעובדות אלה מתגלמות בעלות הסופית וטווח המחירים, (בדיוק באותו מידה שחומר היסוד של הפיברגלס איננו חומר יקר במיוחד כשלעצמו) התמורה הסופית ללקוח תשתנה בכל סירה באשר היאבהתאם לצרכיו, ואיכות היצור עיצוב סירה, וכניגזרת – מאזן היתרונות והחסרונות. ההשוואה איננה פשוטה, אבל במקרים מסויימים גם אם סירת הפלסטיק שנרצה יקרה יותר ממה שחשבנו, או אפילו יותר מסירת פיברגלס, לעיתים היא תהיה דווקא משתלמת יותר בטווח הארוך.

תכונות "משונות"

נכון, כאמור האחזקה הנדרשת אכן מינימלית. והחומר הפוליאתילן עמיד מאוד (ואפילו משמש בתעשיות שונות ליצירת מכלי דלק, חומרים מסוכנים וחומצה) התיקונים הינם פשוטים מאוד (לעיתים בעזרת מלחם פלסטיק, חומר גלם, מגהץ וכו') וכמו כן והן יודעות לעמוד באתגרים, דרישות וטיפול קשוח של הנהג והצוות, מכות דפיקות וזעזועיםאבל כדאי להכיר בשקלול הבחירה שלנו שפוליאתילן הינו חומר עם תכונות שונות, וכשנרצה לבצע שינויים "ולהתעסק איתו" היא יגיב בהתאם באופן מסויים. מתי זה אמור לעניין אותנו ?
למשל ברגע בו נרצה לבצע תיקון או התקנה של איבזר כלשהו בעצמנו, או ביצוע טיפול כזה או אחר, חשוב לא ישר לקפוץ למים, ו"להניח פשוט שאנחנו יודעים" בקלות דעת. אלא כדאי במקום זאת קודם כל לעשות קצת שיעורי בית לפני, כדי לדעת איך לעבוד עם הפוליאתילן  למי שטרם התנסה, ומכיר – שכן והתכונות שלו עוללות להיראות משונות אפילו "להנדימנים שבנינו". 

למשל:

  • במקרים מסויימים צביעת תחתית הסירה מצריכה חימום מקדים של משטח הצביעה עם ברנר.
  • פוליאתילן מצריך מדבקה מסוג מיוחד על מנת להצמיד אליו סטיקרים ומדבקות כאלה ואחרות.
    לכן אלה המנסים להדביק את מספר רישוי הסירה, מבלי לעשות את אותם שיעורי הבית, פתאום מגלים בתיסכול שהסטיקר שלהם לא תופס, (אם כי סטנסיל, טוש מרקר בלתי מחיק גם עובדים לא רע)
  • קדיחת חורים, והתקנות: מומלץ תמיד למלא אחר הוראות יצרן בדבר התקנות, או להתייעץ איתנו, או עם איש מקצוע אחר המבין בפוליאתילן.
    יש יצרנים שלא ימליצו כלל על התקנת שום פריט שלא מובנה בסירה כפי שיצאה מהמפעל, או לכל הפחות ימליצו על התקנה רק ע"י איש מקצוע.
    ובכל זאת, בין אם נבחר להקשיב או לא,
    (תמיד לא מומלץ לקדוח בקלות ראש, וביחוד כשמדובר בסירות פוליאתילן, ואפילו אם מדובר בפריטים קטנים כמו מתקנים לחכות, ומחזיקי כוסות.)
    למה ?

כיוון שפוליאתילן הינו חומר הנוטה לעיתים לנסוג פנימה או להיקרע סביב הקדח. הסירה כמובן לא תטבע, אבל כדי לא לקדוח לשווא, ולהותיר קדחים לא אסתטיים, הבלתי ניתנים לשימוש, ולהחליש את איזור הקדיחה, מומלץ ללמוד ולהתייעץ לפני כיצד לבצע זאת כהלכה, ולפעול בזהירות הנדרשת. ולעיתים נדרש להשתמש בתוספת פלטה תומכת, ולפעמים כדאי גם לשקול לרכוש את התוספת הללו שנרצה בסירה, בתור פיצ'ר מובנה הכלול בסירה היוצאת מהמפעל.

כלל אצבע חשוב, הוא תמיד לדעת ולהודות בגבול היכולת שלנו, עד כמה והאם אנחנו מבינים מספיק ובאופן וספציפי הנוגע בתחום ולחומר בו אנחנו נוגעים , "ולא להניח מהר מדיי שכן".
וזאת כדי שנדע גם מתי להיעזר באנשי מקצוע, או לעשות שיעורי בית, וללמוד לפני, במקום להצטער על טעויות.

מהי היציקה הסיבובית ?

טכנולוגיית היציקה הסיבובית rotational molding מהווה את הסטנדרט בשוק סירות הפלסטיק, ודואגת לפיזור אחיד של החומר בתבנית היציקה וכך גם לעמידות הסירה.היציקה מתבצעת בתבנית סגורה באמצעות שפיכת חומר גלם המגיע בצורת אבקה או חרוזים, וחימומו לטמפ' גבוהה עד כדי המסתו. ולאחר מכן תבנית היציקה מתחילה להסתובב כדי לחלק באופן שווה את הפלסטיק המומס ברחבי התבנית היציקה. השלב הבא יהיה לאפשר את קירור היציקה – ואת הסירה הטמונה בתוך חלל התבנית.
לאחר שזה קורה חדר התבנית נפתח ומאפשר שליפה של הסירה, והתקדמות לשלבים הבאים של היצור, בעוד התבנית מתפנה ליצור סירה חדשה.


סרטון המדגים את הליך היצור של חברת הסירות הנורבגית Pioner


כאמור איכות היצור משתנה בין יצרן ליצרן, ומומלץ לבחור ביצרן אמין ואיכותי כדי לוודא שהסירה שאנחנו קונים באמת תעמוד באתגרים שנרצה להעביר אותה לאורך זמן, ותתן את התמורה הגבוהה ביותר.
סירות פוליאתילן מאוד עמידות, אך מצד שני שמענו על מקרים בהם סירות שלא יוצרו כיציקה אחת, אלא כיחדות נפרדות של סיפון וגוף סירה נפרדים המחוברים יחדיו באמצעות תופסני פלדה
החלו לאחר מספר שנים במים להתנתק, והתופסנים להחליד  (אולי התופסנים עצמם נראו חזקים ובנויים  heavy dutyאבל לצערו של בעל הסירה לא היה בדיוק עשויים מפלדת אלחלד)

פרק ד – אז איך להחליט?

לסיכום סירות הפוליאתילן יכולות להוות פיתרון נפלא להרבה מאוד אנשים, בין אם זה למטרות דייג, פנאי, צלילה, עבודה, ועד אפילו חילוץ והצלה. כפי שמנינו למעלה, לסירות הללו יש יתרונות רבים, שבאים לידי ביטוי, ועלולים להטיב עם כולם, ולספק תמורה מצויינת, ולעיתים גם הטובה ביותר. מאיד כאמור המאזן יתרונות-חסרונות הינו בלתי נמנע בכל סירה באשר היא, אין כזה דבר סירה מושלמת. כל סירה וסירה, חומר וחומר, דגם ודגם תמיד יצריכו התפשרות מסויימת על המאזן הסופי.

האם זו הסירה בשבילכם ?

אם אתם מחפשים סירה רב שימושית עד 6 מ', יש טיעונים חזקים מאוד בזכות הסירות הללו. וקיימים היצע סירות מרהיב היודעות להציג גוף הנדסי משוכלל, וגם אלגנטיות מפתיעה. 
אם אתם מחפשים קייאק או סירה קצרה עד 3.5 מטר, לרוב היצע בשוק כבר יציב לכם כעובדה את הפוליאתילן באופן כמעט בלעדי, ולא בכדי בזכות הפרקטיות של הפוליאתילן.
נדיר מאוד יהיה למצוא סירת פיברגלס באורכים הללו שלרוב יהיו סירות משוטים פשוטות לגגון הרכב.
ובטח שכן סירת אלומיניום אינם נפוצות בעולם ובארץ בגדלים אלו.אך ככל שעולים באורך ההיצע מתפתח גם לסירות פיברגלס.

לסיכום

לא יהיה זה הגון, ולא נוכל לענות על השאלה הזאת בעבורכם באופן חד משמעי, ובטח מבלי להכיר אותכם, הצרכים והעדפות האישיות שלכם.
לכן על אחריות הלקוח היא קודם כל לחשוב ולהגדיר עם עצמו –  מה הוא מצפה מהסירה שלו ? מה הם הצרכים האישיים שלו ? מה תרצו לעשות עם הסירה ?

חיקרו ובידקו האם קורצים לכם היתרונות אל מול החסרונות ? האם אלה עונים על הצרכים ?
וענו לעצמכם האם גם לקחתם בחשבון את התכונות החומר של הפוליאתילן, ועשיתם שיקלול ?
פעולות אלה הינן החשובות במיוחד ורק הלקוח יודע להגדיר הכי טוב באובייקטיביות מה הם הצרכים שלו, ומה קורץ לו, ולשקול האם היתרונות דומיננטים מספיק עבורו אל מול החסרונות.

כמובן שנשמח לסייע בהתלבטות באפיון ובתהליך, אבל קודם כל חשוב להשקיע מחשבה במה חשוב לך יותר מהסירה הבאה שלך, ומה פחות.
העמקה והשוואה מול סוגים וחומרים שונים של סירות תאפשר לך לדעת על מה ריאלי להתעקש, ומה פחות – תוך התחשבות בתקציב, ומגבלות הגודל, סוג השימוש בסירה אותו נרצה לעשות, סוג הרישיון וסוג הסירה וכו'.

כמו כן, בידקו כמובן האם היצרן נראה לי אמין ואיכותי, שכן לא כל סירות הפוליאתילן נולדו שוות. והפערים השונים בסוף מתגלמים בתמורה הסופית של המשתמש, ובהתאמה האופטימלית לצרכיו האישיים. וודאו שהדגם המעניין אותך מאפשר סידור סיפון ומאזן הביצועים המתאים לצרכים הספציפים שלך, כדי שתקבלו שקט נפשי, תמורה הטובה ביותר, וסירה נאמנה ששרת אותם לאורך שנים רבות.

אשדוד ים מתוך ניסיונה הרב, והמחויבות שלה לשביעות רצון, בטיחות ולמע' יחסים ארוכת טווח עם לקוחותינו, ליקטה במשך השנים מותגי סירות פוליאתילן אמינים מובילים, ותוצרת אירופה בלבד. עם גוף סירה Double hull  כפול ויציקות כיציקה אחת. שיתנו לכם את העמידות, אורך חיים, והתמורה הגבוהה ביותר למחיר.

ראה עמודי מותג למידע נוסף
Pionerתוצרת נורבגיה
Rototechתוצרת פולין.

נשמח לייעץ ולהמליץ, ללוות אותך בתהליך בבחירת הסירה המתאימה עבורך.

צור קשר

Business Inquiries